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LUCIA DI LAMMERMOOR Salzburg Festival

Salzburg Festival Opera Lucia di Lammermoor
 

Dramma tragico in three acts (1835)

Libretto by Salvadore Cammarano after Walter Scott’s novel
The Bride of Lammermoor (1819)

Concert performance

 

Creative Team:                                                                                                                                                Daniele Rustioni, Conductor

Cast:
Ludovic Tézier, Lord Enrico Ashton
Lisette Oropesa, Miss Lucia
Benjamin Bernheim, Sir Edgardo di Ravenswood
Roberto Tagliavini, Raimondo Bidebent
and others

Ensembles:
Walter Zeh, Chorus Master
Philharmonia Chor Vienna
Mozarteum Orchestra Salzburg

 

The concert performance Opera Lucia di Lammermoor takes place ine the "Grossen Festspielhaus".

 

 

 

Bild: Cassandre Berthon, Christoph Köslin

Zur Produktion Lucia di Lammermoor About the production:

‘I was stirred by the sweet sound of his voice!’

The suffering lover and the loving sufferer, the fragile melancholic with the compulsion to escape from the trauma of reality into a world of dreams, to surrender to the illusions of ‘madness’: this female type shaped the history of bel canto, the Romantic Italian opera in the first half of the 19th century. No other work embodies this male fantasy in such exemplary fashion, so memorably, and with such musical brilliance as Gaetano Donizetti’s Lucia di Lammermoor, first performed in Naples in 1835. In a radically concentrated dramatic version of Sir Walter Scott’s bleak historical novel The Bride of Lammermoor (1819), the librettist Salvadore Cammarano shows Lucia as the innocent victim of a family feud and dynastic politics, who not until the nadir of her humiliation is able to bring herself to perform a belated, mistaken act of self-defence that inevitably leads to her own destruction.
Donizetti’s music exalts Lucia into a tragic figure of suffering purity, then at the climax of the action, in the famous ‘mad scene’, ratchets up the temperature curve of her virtuoso furor to unimagined heights — accompanied in the original score by the otherworldly, impalpable sounds of a glass harmonica. However, Lucia di Lammermoor was at first regarded also as an opera for the tenor, to whom after all the finale belongs, when standing among the tombs of his ancestors he learns of his beloved’s fate and follows her to the grave. Having long been dominated by rather lightweight colaratura sopranos who used the role to showcase vocal acrobatics rather than expression, since the 20th century a range of very different singers has set new standards in the fusion of vocal and dramatic ability — often provoking ‘mad scenes’ among their appreciative audiences.
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„Der süße Klang seiner Stimme ergriff mich!“

Die leidend Liebende und liebend Leidende, die fragile Melancholikerin mit dem Drang, sich angesichts einer traumatischen Realität in eine Traumwelt zu flüchten, dem „Wahnsinn“ zu verfallen: Dieser Frauentypus prägt die Geschichte des Belcanto, der romantischen italienischen Oper in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts. Aber kein anderes Werk setzt diese Männerfantasie so beispielhaft, einprägsam und musikalisch fulminant um wie Gaetano Donizettis Lucia di Lammermoor, uraufgeführt 1835 in Neapel. Auf der Basis des düsteren historischen Romans The Bride of Lammermoor (1819) von Sir Walter Scott zeigt der Librettist Salvadore Cammarano in radikaler dramaturgischer Verknappung Lucia als das unschuldige Opfer von Familienfehde und Hausmachtspolitik, das sich erst im Moment der tiefsten Erniedrigung zu einem späten, fehlgeleiteten Akt der Notwehr durchringen kann und unweigerlich an der eigenen Tat zugrunde geht.
Donizettis Musik überhöht die Titelfigur zu einer Tragödin von duldender Reinheit, um dann am Höhepunkt, der sogenannten Wahnsinnsszene, die Fieberkurve ihres virtuosen Furors in ungeahnte Höhen schnellen zu lassen — in der originalen Partitur grundiert von den surrealen, ungreifbaren Klängen einer Glasharmonika. Dabei galt Lucia di Lammermoor ursprünglich zumindest auch als Oper des Tenors, dem ja das Finale gehört, wenn er an den Gräbern seiner Ahnen vom Ende seiner Geliebten erfährt und ihr in den Tod folgt. Nachdem die Titelpartie lange Zeit von eher leichtgewichtigen Koloratursopranen dominiert worden war, die sie mehr zu Stimmakrobatik als zu Ausdruck nutzten, haben im 20. Jahrhundert dann ganz unterschiedliche Sängerinnen Maßstäbe in der Verschmelzung von Vokal- und Darstellungskunst gesetzt — und damit auch das Publikum zu „Wahnsinnsszenen“ animiert.